Rugklachten tijdens én na de zwangerschap

Wist je dat de helft van alle zwangere vrouwen rug- en bekkenklachten heeft? Onze rugexperts helpen je graag met het behandelen van jouw rugklachten. Ontdek wat onze rugexperts voor jou kunnen betekenen.

Hoe ontstaan rugklachten tijdens de zwangerschap?

Lage rugpijn komt veel voor onder zwangere vrouwen. Door het gewicht van de buik en het veranderen van de houding ontstaat vaak een overbelasting van de rugspieren.

Omdat de baarmoeder met banden aan je rug is bevestigd, krijg je een holle rug wanneer je buik steeds groter wordt en meer naar voren gaat. De kracht die de baarmoeder op je rug uitoefent, kan zorgen voor de pijnklachten in je onderrug en in je liezen. Over het algemeen verdwijnen de klachten enige tijd na de zwangerschap weer.

Wanneer loop ik risico op rugpijn?

Bij een zwangerschap is het vanaf de eerste week mogelijk dat je last krijgt van rugpijn. Door het hormoon ‘progesteron’ worden de verbindingen tussen de gewrichten tijdens de zwangerschap losser, zo ook tussen het staartbeentje en de heupbeenderen.

Normaal gesproken zit hier bijna geen beweging in, maar wanneer je zwanger bent, wordt deze beweeglijkheid iets groter om later je kindje de ruimte te geven tijdens de bevalling. Wanneer je buik in het tweede en derde trimester zwaarder wordt en je wat achterover gaat leunen om jezelf in evenwicht te houden, wordt de kans op rugklachten steeds groter.

Hoe kun je rugpijn voorkomen?

Wanneer je zwanger bent en rugpijn wilt voorkomen, is het belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. Neem de tijd voor dagelijkse bezigheden en pak op tijd je rust wanneer jouw lichaam dit aangeeft.

Tips bij aanhoudende rugpijn:

  • Let goed op je houding: de knieën uit het slot en houd je buik dicht bij je. 
  • Blijf goed op 2 benen staan en 2 billen zitten, zodat er een gelijke belasting is. Probeer daarom zo min mogelijk met de benen over elkaar zitten, maar naast elkaar.
  • Blijf gedoseerd bewegen en kies een sport of beweging uit die aansluit bij jouw behoeften, zoals zwemmen, yoga of een sportklas voor zwangere vrouwen.
  • Sta niet te lang en probeer te gaan zitten wanneer je pijn krijgt.
  • Zorg voor een goede afwikkeling van je voeten tijdens het lopen.
  • Leg je benen regelmatig omhoog.
  • Zorg ervoor dat je een goede stoel hebt waarmee je jouw rug goed kunt ondersteunen.
  • Doe dagelijkse oefeningen om je rugspieren te ontspannen en te mobiliseren (zie hieronder).

Vraag je Rugexpert om advies!

Blijf je klachten houden, neem dan gerust contact op met Fysius. Wij helpen je graag verder zodat je optimaal van je zwangerschap kunt genieten!

Over Fysius Rugexperts

Fysius Rugexperts is al 10 jaar lang dé specialist voor rug- en bekkenklachten.
Wij geven je graag tips en adviezen om samen te werken aan een gezonde rug.

    Vind een vestiging bij jou in de buurt!
  Bel 088 002 1700 met één van onze medewerkers!

Maak een afspraakGratis Rugadvies