Rugklachten tijdens én na de zwangerschap

Wist u dat de helft van alle zwangere vrouwen rug- en bekkenklachten heeft? Onze rugexperts helpen u graag met het behandelen van uw rugklachten. Ontdek wat onze rugexperts voor u kunnen betekenen.

Hoe ontstaan rugklachten tijdens de zwangerschap?

Lage rugpijn komt veel voor onder zwangere vrouwen. Door het gewicht van de buik en het veranderen van de houding ontstaat vaak een overbelasting van de rugspieren.

Omdat de baarmoeder met banden aan uw rug is bevestigd, krijgt u een holle rug wanneer uw buik steeds groter wordt en meer naar voren gaat. De kracht die de baarmoeder op uw rug uitoefent, kan zorgen voor de pijnklachten in uw onderrug en in uw liezen. Over het algemeen verdwijnen de klachten enige tijd na de zwangerschap weer.

Wanneer loop ik risico op rugpijn?

Bij een zwangerschap is het vanaf de eerste week mogelijk dat u last krijgt van rugpijn. Door het hormoon ‘progesteron’ worden de verbindingen tussen de gewrichten tijdens de zwangerschap losser, zo ook tussen het staartbeentje en de heupbeenderen.

Normaal gesproken zit hier bijna geen beweging in, maar wanneer u zwanger bent, wordt deze beweeglijkheid iets groter om later uw kindje de ruimte te geven tijdens de bevalling. Wanneer uw buik in het tweede en derde trimester zwaarder wordt en u wat achterover gaat leunen om uzelf in evenwicht te houden, wordt de kans op rugklachten steeds groter.

Hoe kunt u rugpijn voorkomen?

Wanneer u zwanger bent en rugpijn wilt voorkomen, is het belangrijk om goed te luisteren naar uw lichaam. Neem de tijd voor dagelijkse bezigheden en pak op tijd uw rust wanneer uw lichaam dit aangeeft.

Tips bij aanhoudende rugpijn:

  • Let goed op uw houding: de knieën uit het slot en houd uw buik dicht bij u. 
  • Blijf goed op 2 benen staan en 2 billen zitten, zodat er een gelijke belasting is. Probeer daarom zo min mogelijk met de benen over elkaar zitten, maar naast elkaar.
  • Blijf gedoseerd bewegen en kies een sport of beweging uit die aansluit bij uw behoeften, zoals zwemmen, yoga of een sportklas voor zwangere vrouwen.
  • Sta niet te lang en probeer te gaan zitten wanneer u pijn krijgt.
  • Zorg voor een goede afwikkeling van uw voeten tijdens het lopen.
  • Leg uw benen regelmatig omhoog.
  • Zorg ervoor dat u een goede stoel heeft waarmee u uw rug goed kunt ondersteunen.
  • Doe dagelijkse oefeningen om uw rugspieren te ontspannen en te mobiliseren (zie hieronder).

Vraag uw Rugexpert om advies!

Blijft u klachten houden, neem dan gerust contact op met Fysius. Wij helpen u graag verder zodat u optimaal van uw zwangerschap kunt genieten!

Over Fysius Rugexperts

Fysius Rugexperts is al 10 jaar lang dé specialist voor rug- en bekkenklachten.
Wij geven u graag tips en adviezen om samen te werken aan een gezonde rug.

    Vind een vestiging bij u in de buurt!
  Bel 0800 - 222 22 27 met één van onze medewerkers!
  Heeft u vragen? App uw vraag naar een Rugexpert: 06 - 303 510 19

Maak een afspraakGratis Rugadvies

Welke afspraak wilt u maken?

Ik wil gratis advies van Fysius

Wanneer u twijfelt over de ernst van uw pijn en waar uw klachten vandaan komen raden wij u aan om een afspraak te maken met een Rugexpert op een vestiging naar keuze. Wij bieden u graag een vrijblijvend gesprek aan waarbij één van onze Rugexperts samen met u bekijkt welke klachten u ondervindt. Tevens wordt er een Rugscan gemaakt zodat uw klachten in beeld worden gebracht. U verlaat het kennismakingsgesprek met een persoonlijk advies waar u echt iets aan heeft.


Gratis Rugadvies
Ik wil direct geholpen worden

Met een Intake wordt er direct een afspraak ingepland waarmee u verzekerd bent van goede zorg. Om de oorzaak van uw klachten goed in kaart te brengen bestaat de intake uit een uitgebreid onderzoek. Uw klachten worden namelijk vaak veroorzaakt door meerdere factoren. Tijdens de intake brengt de Rugexpert deze factoren in kaart en stemt samen met u de haalbare doelen en verwachtingen af. Er wordt een persoonlijk en intensief behandelplan opgesteld, hiermee kunt u direct starten met uw behandeltraject.


Intake