Latissimus Dorsi

De ‘Musculus Latissimus Dorsi’ (ook wel de 'brede rugspier' genoemd) behoort tot de rugspieren. De m. latissimus dorsi is de grootste spier van het menselijk lichaam en heeft een brede, platte vorm. De m. latissimus dorsi is actief tijdens het bijvoorbeeld het fietsen, maar ook bij het optrekken met de arm. De m. latissimus dorsi kan betrokken zijn wanneer iemand schouderklachten of rugpijn ervaart. Door de ligging van de m. latissimus dorsi kan deze spier zowel het bekken als de schouder(-gordel) in beweging brengen. De m. latissimus dorsi heeft een belangrijke functie bij het stabiel houden van de romp (core stability) en heeft daarbij dus een duidelijke koppeling naar de arm.

Latissimus Dorsi: Origo / Insertie

De m. latissimus dorsi bevindt zich grotendeels halverwege van de rug. De origo (ook wel de oorsprong/begin van de spier) bevindt zich op meerdere locaties omdat de m. latissimus dorsi een groot oppervlakte inneemt en dus op meerdere locaties in het lichaam is verbonden.

  • OrigoCrista iliaca / Fascia thoracolumbalis / 10-12e rib / proc. spin. Th7-Th12 / L1-L5
  • InsertieCrista tuberculi minoris van de humerus
  • InnervatieNervus thoracodorsalis (C6-8)

Latissimus Dorsi: Functie

De m. latissimus dorsi heeft als functie het omlaag brengen van de arm richting het lichaam, het (naar binnen) draaien van de arm en dient als ondersteuning bij de ademhaling. Daarnaast zorgt de m. latissimus dorsi er ook voor dat de schouderbladen naar beneden worden getrokken en de arm (in retroflexie) naar achteren kan worden bewogen.

  • Het omlaag brengen van de arm richting het lichaam
  • Het naar binnen draaien van de arm
  • Het ondersteunen van de ademhaling

Latissimus Dorsi: Trainen

Er zijn een aantal oefeningen waarbij je de m. latissimus dorsi goed kunt versterken door middel van krachttraining. Uiteraard zijn het oefeningen die uitgevoerd worden in de functie van de m. latissimus dorsi. Hieronder vind je de belangrijkste oefeningen voor het trainen van o.a. de m. latissimus dorsi.

  • Chin-up
  • Reverse chin-up
  • Lat Pulldown
  • Back lat pulldown
  • Close-grip lat pulldowns
  • Straight-arm lat pulldown
  • Roeien
  • One-arm dumbbell rows
  • T-bar rows
  • Deadlift

Meer informatie nodig?

Meer weten over de werking van de m. latissimus dorsi en/of het versterken van uw rugspieren? Of bent u benieuwd geworden naar onze Rugexperts en wat wij voor u kunnen betekenen? Bekijk dan ook onze blog of vraag vandaag nog een gratis advies gesprek aan!

Je kan bij ons veilig in behandeling.

Om een veilige omgeving te waarborgen houden wij rekening met de maatregelen van het RIVM. Wij helpen je graag.