Skip to main content

Festival zonder rugpijn

Het festivalseizoen! Ook dit jaar zijn er weer tal van festivals in ons land. In de behandelkamer vragen veel cliënten hoe zij rugpijn voorkomen tijdens een festival. In dit blog lees je daarom tips tegen rugpijn tijdens festivals.

Festival zonder rugpijn
Page content

Oefeningen om rugpijn tijdens festivals te voorkomen

Wist je dat je veel invloed op je rugpijn hebt door je rug voor te bereiden op het festival? De kans is groot dat jouw rugpijn ontstaat doordat je ineens de hele dag op een festival aan het dansen en bewegen bent. Met rugoefeningen maak je jouw rug sterker en hiermee bereid je jouw rug voor op een festivaldag. 

Rugoefening 1: Puppy

Ga op je buik liggen en houd je armen onder je borst. Druk jezelf omhoog maar houd je navel op de grond. Houd dit een paar tellen vast en ga weer rustig omlaag. Probeer om je rugspieren te ontspannen. Herhaal dit maximaal 5 keer.

Rugoefening 2: Buigen in stand

Ga rechtop staan en buig je rug langzaam naar voren zodat je handen richting je enkels reiken. Zorg ervoor dat je rug een mooie bolling maakt. Herhaal dit 5 keer.
Tip: deze oefening kun je ook tijdens een festival uitvoeren.

Rugoefening 3: Squat

Ga rechtop staan en plaats je voeten op schouderbreedte. Let erop dat je voeten, knieën en heupen in elkaars verlengde belast worden. Span je billen aan en zorg ervoor dat je billen niet dieper zakken dan je knielijn. Herhaal dit ongeveer 10 keer. 

Tips tijdens het festival

Ook tijdens het festival heb je veel invloed op het voorkomen van rugpijn. 

Lees hieronder de vijf tips tegen rugpijn tijdens festivals:

  1. Houd je rug en schouders recht

  2. Blijf in beweging: dansen!

  3. Neem een kleedje mee

  4. Zorg voor de juiste kleding

  5. Drink voldoende water

Tip 1: Houd je rug en schouders recht 

Sta je een lange tijd op één vaste plek te genieten van de muziek? Let dan op je houding. Houd je rug recht en houd schouders naar achteren. Verdeel je gewicht zoveel mogelijk over beide benen.

Tip 2: Blijf in beweging: dansen!

Onze beste tip voor jou is om lekker te dansen tijdens het festival. Door je rug goed te bewegen, verklein je het risico op rugpijn. Sta je toch een tijdje stil? Kantel dan af en toe je bekken zodat je rug in zijn geheel in beweging blijft. Heb je net een lekker drankje gehaald en gaat de menigte tekeer? Als je jouw drankje in de beker wil houden hebben we nog een tip voor je: trek je navel in op het moment dat je verwacht te worden aangeduwd. Zo houd je jouw ‘core’ stabiel en ben je beter bestand tegen een stootje vanuit de menigte.

Tip 3: Neem een kleedje mee

De meeste festivals vinden plaats op ongelijke ondergrond zoals gras of zand. Voor je rug kan dit belastend zijn. Neem daarom een kleedje mee zodat je af en toe even kunt zitten. Hierdoor wissel je jouw houding voldoende af en rust je rug voldoende uit.

Tip 4: Zorg voor de juiste kleding

Goed staan doe je op goede schoenen. Hoe verleidelijk ook, teenslippers zijn natuurlijk geen goede schoenen! Sportieve schoenen zoals sneakers bieden vaak al een stuk meer steun en zijn echt veel comfortabeler. Neem bovendien voldoende laagjes kleding mee. Overdag is het misschien lekker, maar in de avond kan het afkoelen waardoor je rug afkoelt. Bijna ieder festival heeft wel een garderobe of kluisjes die je kunt huren voor extra kleding. 

Tip 5: Drink voldoende water

Wist je dat het belangrijk is om voldoende water te drinken tegen rugpijn? Let er daarom op dat je tijdens een festivaldag voldoende water drinkt. Door de hitte en het bewegen raak je namelijk veel vocht kwijt. Met de volgende formule kun je uitrekenen hoeveel water je nodig hebt op een dag: 

0,03 x je lichaamsgewicht in kg = hoeveelheid liter water

Let wel op: dit is een minimale hoeveelheid water per dag. Is het warm of beweeg je veel tijdens het festival? Dan is het slim om nog meer water te drinken. 

Herstellen na je festival 

Na een dag dansen en rondslenteren merk je waarschijnlijk dat je rug én jij toe zijn aan voldoende rust. Gun je rug daarom voldoende rust en slaap voldoende uit. Wil je begeleid aan de slag met je rugpijn? Maak gerust een afspraak met onze Rugexperts. 

Behandeling rugpijn

Ervaar je ondanks onze tips toch nog rugpijn tijdens of na een festival? Plan dan een afspraak met één van onze Rugexperts. We helpen je graag om pijnloos het festivalseizoen door te komen. 

Namens het hele Fysius-team veel plezier tijdens je festivals! 

Client-in-behandeling