Rugklachten bij het sporten

Sporten is gezond, maar kan soms juist de oorzaak van rugklachten zijn. Een ongelukkige beweging of juist langdurig verkeerde belasting kan vervelende klachten tot gevolg hebben.

Waar moet u op te letten om uw rug sterk te houden?

Regelmatig zien wij rugklachten bij bijvoorbeeld voetballers. Wanneer de spieren belast worden ligt overbelasting op de loer. Verantwoord sporten is daarom belangrijk. Voetbal is namelijk een sport die veel van u lichaam vergt: springen, sprinten, afremmen, richtingsveranderingen en draaibewegingen. Vooral een plotselinge draaibeweging kan resulteren in (acute) rugklachten en rugpijn.

Deze beweging van de onderrug zal niet alleen de wervelkolom en tussenwervelschijven onder druk zetten, maar ook de spieren, het bindweefsel en de pezen rondom de wervelkolom. Dit kan resulteren in rugpijn.

Enkele tips die voor iedere sport gelden

  • Zorg voor een neutrale sta-houding
  • Train naast kracht ook stabiliteit (zo overbelast u uw lichaam niet zo snel)
  • Zorg dat u traint bij een goede vereniging of sportschool die hulp kan bieden. Het 'te snel iets willen kunnen' is een veelvoorkomende fout die er gemakkelijk insluipt.
  • Train op uw eigen niveau. Probeer niet op te boksen tegen anderen. De juiste uitvoering is het allerbelangrijkst!

Voorkom onverantwoord sporten

Wij attenderen u graag op onverantwoorde (sport) oefeningen. In de praktijk komt het voor dat trainers/instructeurs oefeningen voorschrijven of verwachtingen opleggen die niet realistisch zijn. Luister daarom altijd naar uw eigen lichaam en wees de baas over uw eigen rug. Als u pijn ervaart als gevolg van sporten is dit een teken van overbelasting en daarmee een eerste signaal dat u klachten aan het ontwikkelen bent. Als dergelijke pijn te lang aanhoudt is een goed idee om hulp in te schakelen van een Rugexpert!

“Weer pijnvrij kunnen sporten

dat was het doel.”

Op 17 jarige leeftijd werd ik Europees Kampioen. Ik trainde 30 uur in de week om deze topprestatie te kunnen leveren. Toen ik rugpijn kreeg wisten mijn fysio’s niet wat het was. Mijn sportarts verwees mij door naar Fysius. Dat was echt een uitkomst. Inmiddels heb ik mij weer gekwalificeerd voor het EK! Ik raad Fysius aan iedereen aan die last heeft van zijn/haar rug!

- Tessa Vermeulen, Kampioen EK zwemmen

Bron: NOS ANP

Oefeningen voor het herstel van uw rug

Oefening 1: Bruggetje maken

Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten plat op de grond. Zorg dat je knieën net voor of boven je enkels staan. Houd je knieën in lijn met je schouders en heupen. Beweeg je bekken vervolgens op en neer en knijp je billen en benen op het hoogste punt zo hard mogelijk samen. Zorg daarbij dat je je rug recht houdt door je buikspieren aan te spannen.

Oefening 2: Aanspannen van de abdominus

Bovengenoemde spier (ook wel dwarse buikspier genoemd) is een spier die erg belangrijk is bij de rompstabiliteit. Dit is een 'local stabilizer'. Het is belangrijk dat u leert hoe u deze kan aanspannen. Ga voor de oefening op uw rug liggen. Plaats uw vingertoppen aan de binnenzijden van de heupbotten aan de voorkant van uw bekken. Trek vervolgens uw navel in (en neem als u het moeilijk vindt, in gedachte dat u een strakke riem aantrekt). U voelt de transversus abdominis aanspannen tegen uw vingertoppen.

Oefening 3: Superman

Is de Superman te zwaar voor je? Dan kun je eventueel ook één been of één arm de lucht in doen. Zorg dat je been en arm niet aan dezelfde kant zitten en wissel daarna. Je kunt ook alleen je armen omhoog doen en vervolgens alleen je benen.

Het aantal oefeningen dat geschikt is om te helpen bij het herstel van uw rug is beperkt. Wij raden het af om zonder raadpleging van een Rugexpert andere oefeningen te doen. Wanneer u de verkeerde oefeningen uitvoert kunnen juist klachten ontstaan. Houden uw klachten aan zoek dan tijdig hulp bij een Rugexpert.

Wat te doen als u meer klachten krijgt?

Veel mensen krijgen ooit in hun leven, in meer of mindere mate, last van rugklachten. Wanneer u merkt dat uw rug opspeelt adviseren wij u in eerste instantie de pijn niet te ontzien; hierdoor worden namelijk andere spieren extra belast en loopt u het risico nieuwe klachten te ontwikkelen. Houdt de pijn langer dan 2 weken onverminderd aan dan is de kans aanwezig dat het natuurlijk herstel niet vanzelf gaat. Zoek op tijd hulp; doorlopen brengt immers de nodige risico’s met zich mee.

Onze Rugexperts helpen u graag.

    Afspraak maken    

Telefonisch aanmelden: 0800 222 22 27