Rugpijn of rugklachten bij uw zwangerschap?

Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap last van rugklachten en rugpijn. De ene vrouw krijgt in het begin van de zwangerschap al klachten, de ander pas later of zelfs pas na de bevalling. De klachten kunnen zowel in de bovenrug als de onderrug ontstaan.

Hierdoor worden alledaagse bezigheden zoals staan, zitten of traplopen lastig.

Maak nu een afspraak!

Oorzaak van rugklachten en rugpijn tijdens de zwangerschap

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk waardoor uw rugklachten en rugpijn worden veroorzaakt.

  • Verbindingen tussen de gewrichten worden losser
  • Verkeerde houding (hol trekken van de rug)
  • Overbelasting van de rugspieren

Soorten zwangerschapsrugklachten

Lage rugpijn tijdens de zwangerschap

Omdat de baarmoeder met banden aan de rug is bevestigd en de buik naar voren trekt ontstaat er een holle rug. De baarmoeder oefent kracht uit op uw rug. Hierdoor kunnen er lage rugklachten en rugpijn ontstaan.

Doordat de verbinding tussen gewrichten losser wordt, kunnen zenuwen makkelijker bekneld raken. De rugpijn straalt dan uit naar de bil/been. Dit wordt ook wel ischias genoemd. Ook hiervoor kunt u terecht bij Fysius.

Maak nu een afspraak!

Blaasontsteking

Lage rugpijn kan ook duiden op een blaasontsteking. Vaak plassen en een brandende pijn zijn onder andere symptomen van een blaasontsteking. Raadpleeg uw huisarts als u een blaasontsteking vermoed.

Hoge rugpijn tijdens de zwangerschap

Door een verkeerde houding tijdens de zwangerschap kunnen er hoge rugklachten en rugpijn ontstaan. Hierdoor ontstaat een holle rug en staat er spanning op het bovenste gedeelte van de rug. Het is daarom belangrijk om goed op uw houding te letten tijdens de zwangerschap.

Wat kunt u doen bij rugklachten en rugpijn tijdens de zwangerschap?

  • Let goed op uw houding; vaak als de buik dikker wordt, hebben veel vrouwen de neiging om met de buik naar voren te lopen. Hierdoor ontstaat een holle rug.
  • Blijf goed op 2 benen staan en op 2 billen zitten, zodat er een gelijke belasting is.
  • Blijf gedoseerd bewegen en kies een sport of beweging uit die aansluit bij uw behoeften.
  • Sta niet te lang en probeer te gaan zitten wanneer u pijn krijgt.
  • Zorg ervoor dat u een goede stoel heeft waarmee u uw rug goed kunt ondersteunen.
  • Zorg voor een goede afwikkeling van uw voeten tijdens het lopen.
  • Leg uw benen regelmatig omhoog.
  • Doe dagelijks oefeningen om uw rugspieren te ontspannen en te mobiliseren. https://fysius.nl/blog/rugpijn-tijdens-zwangerschap/

 Bekijk ook onze blog ‘rugklachten en rugpijn tijdens de menstruatie’ voor meer informatie en een uitgebreid overzicht met tips en adviezen.

Meer informatie bij rugklachten en rugpijn tijdens de zwangerschap?

De bovenstaande tips kunt u zelf toepassen om ervoor te zorgen dat u minder last van rugklachten en rugpijn heeft tijdens uw zwangerschap. Heeft u nog specifieke vragen? Neem dan gerust contact met ons op via 0800 - 222 22 27 of maak gebruik van onze live chat! Wij helpen u graag!

Wilt u een afspraak maken?

Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via 0800-222 22 27. Wij helpen u graag!

    Vind een vestiging bij u in de buurt!
  Bel 0800 - 222 22 27 met één van onze medewerkers!
  Heeft u vragen? App uw vraag naar een Rugexpert: 06 - 303 510 19

Maak een afspraakGratis Rugadvies

Vind een vestiging bij u in de buurt!

Met ruim 30 behandelcentra altijd bij u in de buurt! Zoek de dichtsbijzijnde vestiging door hieronder uw postcode of woonplaats in te vullen.

Fysius vestigingen in de buurt van :

Bel 0800 - 222 22 27 (gratis) en maak vandaag nog een afspraak.