Rugklachten of rugpijn bij het hardlopen?

Helaas krijgen wij allemaal weleens te maken met een blessure. Bij hardlopers is (lage) rugpijn een veel voorkomende klacht. Hardlopen oefent veel druk uit op de wervelkolom. Het is daarom belangrijk om goed voorbereid van start te gaan wanneer u gaat hardlopen. Wanneer u al last heeft van rugklachten tijdens of na het hardlopen, raden wij u aan de oorzaak te achterhalen voordat het erger wordt.

Maak nu een afspraak

Mogelijke oorzaken van rugklachten of rugpijn bij hardlopen

Rugklachten die u tijdens of juist na het hardlopen oploopt kunnen verschillende oorzaken hebben. Het is ook mogelijk dat het een combinatie is van meerdere oorzaken.

1) Te snelle trainingsopbouw bij hardlopen

Wanneer u besluit om te starten met hardlopen is het vaak lastig om langzaam op te bouwen. Vaak wilt u te enthousiast uw hardloopronde verlengen, waardoor al snel overbelasting kan optreden.

2) Verkorte of zwakke spierbouw

Het is mogelijk dat u verkorte been- of heupspieren heeft. Een warming-up om de spieren op te warmen en goed te rekken is dan cruciaal. Ook komt het veel voor dat de spiergroepen zoals de rug-, buik-, bil-, of bovenbeenspieren te zwak zijn. Hierdoor kan er sneller overbelasting optreden bij het hardlopen. Spierversterkende oefeningen zorgen ervoor dat uw spieren sterker worden en de belastbaarheid van uw rug wordt vergroot. Zo krijgt u minder snel last van uw rug tijdens het hardlopen! 

3) Uw houding en loopbeweging

Er zijn verschillende houdingen die rugklachten kunnen veroorzaken bij het hardlopen:

  • Holle of te bolle onderrug;
  • Afwijkende stand van de voeten;
  • Beenlengteverschil of een beperkte beweging vanuit de bekken of de lage rug;
  • De paslengte: te grote of kleine stappen hebben invloed op de stand van uw rug;
  • De voetlanding: zorg ervoor dat u de voet goed afrolt. Landt u op de voor- of middenvoet of op de hak?;
  • De ondergrond: het maakt verschil of u op asfalt (gelijke ondergrond) of juist in het bos of hellingen (ongelijke ondergrond) loopt.

4) Goede sportschoenen bij hardlopen

Ook sportschoenen zijn belangrijk tijdens het lopen. Iedereen heeft hierbij een persoonlijke voorkeur en daarbij zijn er verschillende schoenen die passen bij de vorm van uw voet en hardloopstijl. Denk hierbij aan de soort demping en het doel waar u de schoen voor gebruikt. Loopt u bijvoorbeeld vaak hard? Op welke ondergrond? Vraag altijd advies bij het kopen van uw sportschoenen.

Enkele tips om rugpijn tijdens of na het hardlopen te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen! Hieronder enkele tips die rugklachten of rugpijn tijdens of na het hardlopen kunnen voorkomen.

  • Doe altijd een warming-up en cooling-down
  • Goede looptechniek en een rustige trainingsopbouw is belangrijk
  • Doe spierversterkende oefeningen
  • Maak gebruik van goede hardloopschoenen

Wat kan ik doen bij rugklachten of rugpijn bij hardlopen?

Soms zijn de rugklachten niet te verhelpen met bovenstaande tips. Blijven uw rugklachten aanhouden? Dan raden wij u aan om een afspraak te maken bij Fysius om de oorzaak van deze klachten in kaart te brengen. Onze Rugexperts kunnen onderzoeken waar uw rugklachten en rugpijn vandaan komen en op basis daarvan een persoonlijk behandelplan opstellen om te werken aan een optimaal behandelresultaat.

Meer informatie?

Heeft u nog specifieke vragen over uw rugklachten en rugpijn tijdens en/of na het hardlopen? Neem dan gerust contact met ons op via 0800 - 222 22 27 of maak gebruik van onze live chat! Wij helpen u graag!

Wilt u een afspraak maken?

Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via 0800-222 22 27. Wij helpen u graag!

    Vind een vestiging bij u in de buurt!
  Bel 0800 - 222 22 27 met één van onze medewerkers!
  Heeft u vragen? App uw vraag naar een Rugexpert: 06 - 303 510 19

Maak een afspraakGratis Rugadvies

Vind een vestiging bij u in de buurt!

Met ruim 30 behandelcentra altijd bij u in de buurt! Zoek de dichtsbijzijnde vestiging door hieronder uw postcode of woonplaats in te vullen.

Fysius vestigingen in de buurt van :

Bel 0800 - 222 22 27 (gratis) en maak vandaag nog een afspraak.