Ik was pijnvrij, maar mijn klachten komen terug

Wanneer u in het verleden rugpijn heeft ervaren en de pijn komt terug is dat erg vervelend. Zeker wanneer uw klachten in het verleden ernstig waren; dat wilt u niet nog een keer. Loop daarom niet (lang) door met terugkerende klachten.

Waarom komt mijn pijn terug?


Ook wanneer uw rugklachten in het verleden overgegaan zijn, al dan niet na behandeling, kunnen klachten terugkeren of nieuwe klachten ontwikkelen. De reden dat u opnieuw rugpijn ervaart kan meerdere oorzaken hebben.

Oorzaken die wij vaak voorbij zien komen

  • (Langdurige) stress
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Te zwaar getild
  • Uw lichaam is niet, op de juiste plekken, optimaal sterk

Wanneer u uw lichaam meer belast dan uw lichaam aan kan, kan dit resulteren in een sluimerende rugpijn. Deze rugpijn kan hierdoor vaker terugkomen wanneer u geen verandering in uw leven aanbrengt.

Ons advies bij terugkerende rugpijn

Bij Fysius zien wij regelmatig cliënten die onnodig lang hebben doorgelopen met rugpijn waardoor klachten mogelijk chronisch zijn geworden. De duur en de ernst van rugklachten kunnen worden opgedeeld in de volgende typen:

  • Acute rugklachten – (minder dan 6 weken)

Deze klachten zijn vaak door het lichaam zelf en zonder hulp van een Rugexpert binnen enkele dagen verdwenen. Rugklachten die vanzelf over gaan betekent niet dat deze klachten genegeerd en vergeten moeten worden. Acute klachten moet gezien worden als een teken dat het lichaam een te grote belasting heeft ervaren wat zich heeft geuit in een relatief korte periode van lichte tot zware mate van pijn. Ons advies is om iedere lichamelijk klacht serieus te nemen en niet zelf alles op te willen lossen (zodat uw rugklachten niet zullen verergeren).

  • Subacute rugklachten – (6 tot 12 weken)

U ondervindt regelmatig (terugkerende) klachten? Dan heeft u mogelijk subacute klachten. Uw rugklachten gaan niet vanzelf meer over en houden lang(er) aan. De kans op herstel is het meest effectief als u hulp inschakelt van een Rugexpert. Ons advies is om niet te lang te wachten om hulp in te schakelen.

U heeft vaak klachten? Wanneer rugklachten niet (correct) worden behandeld kan dit leiden tot blijvende chronische klachten. Blijf daarom bij twijfel niet te lang lopen en vraag tijdig om hulp. Om ergere klachten te voorkomen is het verstandig om door een Rugexpert naar uw rug te laten kijken.

    Afspraak maken         Gratis Rugconsult    


Wat kan ik zelf doen tegen rugpijn?

Voor het behoud van uw rug is het belangrijk om te letten op bijvoorbeeld de zithouding bij zittend werk en de manier van tillen thuis of op het werk. Ook wanneer er grote veranderingen komen in uw dagelijkse routine is het belangrijk te letten op nieuwe vormen van belasting voor uw rug; bijvoorbeeld als u een andere baan heeft gevonden, wanneer de thuissituatie verandert door de geboorte van een kindje of wanneer de rolverdeling thuis verandert door andere aanleidingen.

Voorkom onverantwoord sporten

Daarnaast attenderen wij u graag op onverantwoorde (sport oefeningen). In de praktijk komt het voor dat trainers/instructeurs oefeningen voorschrijven of verwachtingen opleggen die niet realistisch zijn. Luister daarom altijd naar uw eigen lichaam en wees baas over eigen rug. Als u pijn ervaart als gevolg van sporten is dit een teken van overbelasting en daarmee een eerste signaal dat u klachten aan het ontwikkelen bent. Als dergelijke pijn te lang aanhoudt is het tijd om de hulp van een Rugexpert in te schakelen.

Oefeningen voor het behoud van uw rug

Wilt u werken aan het behoud uw rug? Wij hebben een aantal thuisoefeningen voor u geselecteerd die hiervoor geschikt zijn.

Onderstaande oefeningen kunnen al vrij snel opgepakt worden bij beginnende rugklachten. Wel raden wij aan om contact op te nemen met een Rugexpert wanneer u pijn ervaart en of u niet zeker weet of u de oefeningen op de juiste manier uitvoert.

Oefening 1: Bruggetje maken

Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten plat op de grond. Zorg dat je knieën net voor of boven je enkels staan. Houd je knieën in lijn met je schouders en heupen. Beweeg je bekken vervolgens op en neer en knijp je billen en benen op het hoogste punt zo hard mogelijk samen. Zorg daarbij dat je je rug recht houdt door je buikspieren aan te spannen.

Oefening 2: Aanspannen van de abdominus

Bovengenoemde spier (ook wel dwarse buikspier genoemd) is een spier die erg belangrijk is bij de rompstabiliteit. Dit is een 'local stabilizer'. Het is belangrijk dat u leert hoe u deze kan aanspannen. Ga voor de oefening op uw rug liggen. Plaats uw vingertoppen aan de binnenzijden van de heupbotten aan de voorkant van uw bekken. Trek vervolgens uw navel in (en neem als u het moeilijk vindt, in gedachte dat u een strakke riem aantrekt). U voelt de transversus abdominis aanspannen tegen uw vingertoppen.

Oefening 3: Superman

Is de Superman te zwaar voor je? Dan kun je eventueel ook één been of één arm de lucht in doen. Zorg dat je been en arm niet aan dezelfde kant zitten en wissel daarna. Je kunt ook alleen je armen omhoog doen en vervolgens alleen je benen.

Het aantal oefeningen dat geschikt is voor het behoud van uw rug is beperkt. Wij raden het af om zonder raadpleging van een Rugexpert andere oefeningen te doen. Wanneer u de verkeerde oefeningen uitvoert kunnen juist klachten ontstaan.

Wat te doen als u meer klachten krijgt?

Veel mensen krijgen ooit in hun leven, in meer of mindere mate, last van rugklachten. Wanneer u merkt dat uw rug opspeelt adviseren wij u in eerste instantie de pijn niet te ontzien; hierdoor worden namelijk andere spieren extra belast en loopt u het risico nieuwe klachten te ontwikkelen. Houdt de pijn langer dan 2 weken onverminderd aan dan is de kans aanwezig dat het natuurlijk herstel niet vanzelf gaat. Zoek op tijd hulp; doorlopen brengt immers de nodige risico’s met zich mee.

Onze Rugexperts helpen u graag.

    Afspraak maken         Gratis Rugconsult    

Telefonisch aanmelden: 0800 222 22 27