Ik heb (nog) geen klachten gehad

Gefeliciteerd! U behoort niet tot de 2 miljoen Nederlands die last hebben van rugklachten. Dat kan komen doordat u geen risicoberoep beoefent, geen zwaar belastende sport uitoefent of gewoon doordat u goed voor uw rug zorgt. Wij hopen dat u zolang mogelijk mag blijven genieten van uw gezonde rug. Daarom hebben wij ook voor wie geen klachten heeft enkele tips en adviezen uitgewerkt.

Waar op te letten om uw rug te behouden?

Voor het behoud van uw rug is het belangrijk om te letten op bijvoorbeeld de zithouding bij zittend werk en de manier van tillen thuis of op het werk. Ook wanneer er grote veranderingen komen in uw dagelijkse routine is het belangrijk te letten op nieuwe vormen van belasting voor uw rug; bijvoorbeeld als u een andere baan heeft gevonden, wanneer de thuissituatie verandert door de geboorte van een kindje of wanneer de rolverdeling thuis verandert door andere aanleidingen.

Voorkom onverantwoord sporten

Daarnaast attenderen wij u graag op onverantwoorde (sport oefeningen). In de praktijk komt het voor dat trainers/instructeurs oefeningen voorschrijven of verwachtingen opleggen die niet realistisch zijn. Luister daarom altijd naar uw eigen lichaam en wees baas over eigen rug. Als u pijn ervaart als gevolg van sporten is dit een teken van overbelasting en daarmee een eerste signaal dat u klachten aan het ontwikkelen bent. Als dergelijke pijn te lang aanhoudt is het tijd om de hulp van een Rugexpert in te schakelen. 

Wat te doen als u wel klachten krijgt?

Veel mensen krijgen ooit in hun leven, in meer of mindere mate, last van rugklachten. Wanneer u merkt dat uw rug opspeelt adviseren wij u in eerste instantie de pijn niet te ontzien; hierdoor worden namelijk andere spieren extra belast en loopt u het risico nieuwe klachten te ontwikkelen. Houdt de pijn langer dan 2 weken onverminderd aan dan is de kans aanwezig dat het natuurlijk herstel niet vanzelf gaat. Zoek op tijd hulp; doorlopen brengt immers de nodige risico’s met zich mee. Onze Rugexperts helpen u graag.

Oefeningen voor het behoud van uw gezonde, sterke rug

Wilt u werken aan het behoud van een gezonde, sterke rug? Wij hebben een aantal thuisoefeningen voor u geselecteerd die hiervoor geschikt zijn.

Oefening 1: Bruggetje maken

Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten plat op de grond. Zorg dat je knieën net voor of boven je enkels staan. Houd je knieën in lijn met je schouders en heupen. Beweeg je bekken vervolgens op en neer en knijp je billen en benen op het hoogste punt zo hard mogelijk samen. Zorg daarbij dat je je rug recht houdt door je buikspieren aan te spannen.

Oefening 2: Aanspannen van de abdominus

Bovengenoemde spier (ook wel dwarse buikspier genoemd) is een spier die erg belangrijk is bij de rompstabiliteit. Dit is een 'local stabilizer'. Het is belangrijk dat u leert hoe u deze kan aanspannen. Ga voor de oefening op uw rug liggen. Plaats uw vingertoppen aan de binnenzijden van de heupbotten aan de voorkant van uw bekken. Trek vervolgens uw navel in (en neem als u het moeilijk vindt, in gedachte dat u een strakke riem aantrekt). U voelt de transversus abdominis aanspannen tegen uw vingertoppen.

Oefening 3: Superman

Is de Superman te zwaar voor je? Dan kun je eventueel ook één been of één arm de lucht in doen. Zorg dat je been en arm niet aan dezelfde kant zitten en wissel daarna. Je kunt ook alleen je armen omhoog doen en vervolgens alleen je benen.

Het aantal oefeningen dat geschikt is voor het behoud van uw rug is beperkt. Wij raden het af om zonder raadpleging van een Rugexpert andere oefeningen te doen. Wanneer u de verkeerde oefeningen uitvoert kunnen juist klachten ontstaan.

Wat te doen als u wel klachten krijgt?

Veel mensen krijgen ooit in hun leven, in meer of mindere mate, last van rugklachten. Wanneer u merkt dat uw rug opspeelt adviseren wij u in eerste instantie de pijn niet te ontzien; hierdoor worden namelijk andere spieren extra belast en loopt u het risico nieuwe klachten te ontwikkelen. Houdt de pijn langer dan 2 weken onverminderd aan dan is de kans aanwezig dat het natuurlijk herstel niet vanzelf gaat. Zoek op tijd hulp; doorlopen brengt immers de nodige risico’s met zich mee.

Onze Rugexperts helpen u graag.

    Afspraak maken    

Telefonisch aanmelden: 0800 222 22 27

Kent u iemand met rugklachten?

Help hem of haar een oplossing te vinden door te wijzen op de mogelijkheid van een gratis Rugconsult bij Fysius Rugexperts. Onze Rugexperts staan klaar om te helpen.