Doen wat jij wilt. Met stevige rugpijn is dat helaas niet zo gewoon. Gelukkig gaat rugpijn in veel gevallen “vanzelf” weer over door natuurijk herstel. Om je wat houvast te bieden geven we je tips en adviezen die je kunnen helpen bij beginnende rugpijn of bij het versterken van je rugspieren.

Tips voor (het behoud van) een sterke rug

Met deze tips kun je zelf aan de slag als je last hebt van kortdurende rugpijn of als je je rugspieren wilt versterken.

  1. Blijf in beweging, maar wel binnen de pijngrens. Je rug herstelt het beste als je gedoseerd beweegt en lang zitten vermijdt.
  2. Rekken van je spieren om spanning in je spieren te verminderen.
  3. Zorg voor voldoende rust en een goede slaaphouding.
  4. Let op je (zit)houding, verander ook vooral regelmatig van houding.
  5. Eet gezonde voeding en drink voldoende.
  6. Laat je spieren masseren of gebruik een golfbal om jouw "triggerpoints" los te masseren tegen een muur.
  7. Gebruik indien nodig pijnstillers om in beweging te blijven.
  8. Vraag een Rugexpert welke oefeningen of sport je kunt doen om je rugspieren te versterken.

Oefeningen voor thuis

Onderstaande oefeningen kun je zelf thuis doen. Let daarbij op dat je niet de pijngrens opzoekt.

Wij staan voor je klaar

Wij wensen je veel succes bij het werken aan je herstel. Indien je binnen een week geen verbetering merkt, raden wij je aan om een Rugexpert met jou mee te laten kijken. Bij Fysius Rugexperts bieden we je een kosteloos en vrijblijvend Rugadvies. Goed om te onthouden.

  • Meer dan 14 jaar specialisme.

  • Specialistische behandelmethoden.

  • Persoonlijk behandelplan.

  • Ruime openingstijden, ook 's avonds en 's weekends.

  • Vergoed als fysiotherapie vanuit de aanvullende zorgverzekering.

  • Kosteloos, vrijblijvend rugadvies.