Skip to main content

Welke rugoefeningen zijn geschikt? (En hoe houd ik mezelf gemotiveerd?)

Wij vroegen onlangs wat jullie van ons wilden weten en daarbij werden bovenstaande vragen veel genoemd. In deze blog geef ik daar graag antwoord op!

Oefeningen-thuis-sterke-rug
Page content

“Welke rugoefeningen zijn goed om mijn rugspieren sterker te maken? En hoe houd ik mezelf gemotiveerd om deze rugoefeningen te blijven doen?”
Wij vroegen onze cliënten onlangs wat zij van onze Rugexperts wilden weten en daarbij werden bovenstaande vragen veel genoemd. In deze blog geef ik daar graag antwoord op!

Welke oefeningen voor de rug zijn goed om mijn rugspieren sterker te maken?

Ik krijg bijna dagelijks de vraag welke oefeningen het beste zijn voor het verbeteren en versterken van de belastbaarheid van de rug. Door mijn ervaringen en specialisaties in de sportfysiotherapie weet ik hoe leuk en belangrijk goede rugoefeningen en trainingen zijn!

Op het internet zijn vele oefeningen voor je rug te vinden. Echter: niet elke rugoefening is voor iedereen geschikt. Want elke rug is anders: dat maakt mijn werk als Rugexpert zo leuk!
Daarom is het ook niet mogelijk om een pasklaar oefenprogramma voor de rug op papier te zetten dat voor iedereen met rugklachten geschikt is. Mijn ervaring is dat veel mensen die zelf aan de slag gaan met rugoefeningen van het internet, juist klachten veroorzaken in plaats van ze te voorkomen. Zonde! Mijn collega’s en ik helpen je graag bij het opstellen van een oefenprogramma voor je rug. 

Hoe blijf ik gemotiveerd om mijn rugoefeningen te blijven doen?

Het is lastig om je oefeningen voor de rug altijd braaf te blijven uitvoeren, dat geef ik eerlijk toe. 
Vaak ben je gemotiveerder om je rugoefeningen te doen wanneer je last hebt dan wanneer je geen klachten hebt. Klinkt logisch. 
Toch is het belangrijk om je oefeningen consequent te blijven uitvoeren om je behaalde behandelresultaat te onderhouden. Zo voorkom je dat je weer terugvalt in je oude patroon en dat je rugklachten terugkeren. Maar hoe blijf je gemotiveerd?

Maak van jouw rugoefeningen een gewoonte

Door van uw huiswerkoefeningen een gewoonte te maken, zorg je ervoor dat je je oefeningen consequent uitvoert. Hiervoor geef ik altijd onderstaande tips mee aan mijn cliënten:

  • Koppel rugoefeningen aan je dagelijkse activiteiten

    Denk hierbij aan het kantelen van je bekken tijdens het tandenpoetsen, het doen van de afwas, etc. Heb je een favoriet TV-programma waar je dagelijks naar kijkt? Leg een matje of handdoek voor de TV en combineer het nuttige met het aangename.

  • Rugoefeningen als warming-up

    Sport je in de sportschool of bij een vereniging? Neem je oefeningen mee in de warming-up. Zo sla je twee vliegen in een klap!

  • Stok achter de deur

    Ben je wat verder gevorderd en heb je een krachttrainingsprogramma meegekregen? Zoek iemand waarmee je samen kunt sporten. Op die manier heb je een stok achter de deur om daadwerkelijk te trainen en je rugoefeningen uit te voeren. 

  • Houd contact met je rugexpert

    Plan een paar controle-afspraken in bij je Rugexpert zodat je je trainingsschema up-to-date houdt en je rugoefeningen gecontroleerd kunnen worden. Hierdoor blijf je op de juiste manier werken aan de belastbaarheid van je rug. Door het aanpassen van je schema zorg je tevens voor de nodige variatie in je trainingsprogramma, zodat het trainen je niet gaat vervelen!

Veranderen van ‘gewoonten’ voor een actievere levensstijl

Naast het uitvoeren van de specifieke rugoefeningen is het bij rugklachten erg belangrijk om in beweging te blijven. Dit weten we vaak wel, maar om dit ook echt daadwerkelijk te doen, blijkt vaak lastig. 
Om meer in beweging te komen, hoef je echt niet 3 keer per week naar de sportschool te gaan. Met kleine aanpassingen van je ‘dagelijkse gewoonten’, zorg je al voor een actievere levensstijl. 
Hoe? Ik merk bijvoorbeeld dat een stappenteller mij erg goed motiveert om meer in beweging te komen. Zo weet ik inmiddels dat wanneer ik mijn auto aan het einde van de straat zet, mij dit al 200 stappen extra oplevert dan wanneer ik mijn auto voor de deur zou parkeren!

Wil je ook werken aan een gezonde rug?

Door je rug eerst goed te laten onderzoeken, kunnen wij precies bekijken welke rugoefeningen voor jou geschikt zijn. Maak een afspraak bij een praktijk bij jou in de buurt. 
Wij reiken je handvatten aan voor je dagelijkse leven, waarmee je voorkomt dat je in je oude patroon terugvalt en je rugklachten terugkeren. Zo zorgen we samen met jou voor een blijvend behandelresultaat! 

Maak eens een afspraak om kennis te maken, wij helpen je graag!