Wintersport zonder rugpijn!

Tijdens mijn dagelijkse werk in de winter krijg ik vaak de vraag: “Kan ik wel op wintersport met mijn rugklachten? Ik ben zo bang dat als ik iets verkeerd doe dat het in mijn rug schiet! En wat als ik val? Gaat het dan nog wel goed met mijn rug?!”

Om het risico op rugklachten zo minimaal mogelijk te houden, geef ik mijn cliënten altijd de volgende tips om goed voorbereid op wintersport te gaan:

Rugoefeningen tijdens de wintersport

Tijdens de wintersport maakt u vele rotaties (draaiende bewegingen) die beroep doen op de bewegelijkheid van de rug. Ook de stabiliteit is een factor die niet vergeten mag worden. Het behandeltraject bij Fysius is altijd gericht op het ontwikkelen van een sterke en stabiele rug, omdat dit de kans op rugklachten verkleint. Daarnaast geef ik mijn cliënten altijd huiswerkoefeningen mee, die ook tijdens de wintersportvakantie geschikt zijn om uit te voeren. De meeste cliënten beginnen daar hun ochtend mee, voordat ze op de latten gaan staan. Een goede oefening is onderstaande rotatieoefening:

Rotatie-oefening voor uw wintersport

Ga op uw rug liggen met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Draai uw knieën gezamenlijk naar opzij. De draaiing vindt plaats vanuit uw heupen/bekken en lage rug. Draai uw armen richting de tegenovergestelde zijde waarbij uw onderste arm gestrekt is en uw andere arm op uw borst ligt. Wissel telkens van kant. Herhaal dit 20 keer.

Let op: bij bovenstaande oefening mag u geen pijn ervaren. Indien u hierbij wel pijn ervaart, raden wij u aan contact met ons op te nemen.

Eerst uw rug, daarna skiën

Wanneer u bent gearriveerd in het skigebied, ga dan liever niet direct de piste op. Voor de meeste mensen betekent dit dat er een lange autorit is gemaakt en dat u lang achtereen gezeten heeft voordat u op uw wintersport bestemming bent aangekomen. Het is daarom van belang om er eerst voor te zorgen dat uw rug weer in beweging komt voordat u begint met skiën of snowboarden. De huiswerkoefeningen die ik al eerder noemde zijn hiervoor uitermate geschikt om uw rug ski-klaar te maken.

Wintersport uitrusting

Bij een goede voorbereiding op wintersport hoort ook een goede uitrusting. Denk hierbij aan warme kleding, zodat uw spieren warm blijven en minder snel verkrampen. Dit kan veel schelen bij het opvangen van onverwachte momenten. 
Verder zorgt een goede (ski)bril ervoor dat u goed zicht heeft op de piste en deze goed kunt inschatten, zodat u de kans op onverwachte bewegingen verkleint. 
Bent u tijdens de wintersport bang om te vallen? Dan kan een rugprotector uitkomst bieden. De rugprotector is vaak verkrijgbaar in de plaatselijke sportwinkel en is met name bedoeld om de val te breken. Bij de aanschaf van een rugprotector is het belangrijk dat deze uit meerdere bevestigingen bestaat, zodat het beter aansluit op uw rug. Vraag altijd de verkoper altijd om advies, zodat de protector u optimaal beschermt.

Houding rug tijdens het skiën of snowboarden

Probeer regelmatig van houding te veranderen. Door periodes van skiën af te wisselen door af en toe ergens te gaan zitten, voorkomt u dat de rug voortdurend eenzijdig belast wordt en klachten veroorzaakt.

Meer informatie?

Met deze tips zorgt u voor een goede voorbereiding om rugklachten tijdens uw wintersport zoveel mogelijk te voorkomen en u optimaal van uw wintersport kunt genieten. Heeft u vragen of wilt u graag een persoonlijk behandelplan op maat opstellen om te werken aan een gezonde rug? Maak dan gerust een afspraak met één van onze Rugexperts. Wij helpen u graag!

Namens het gehele team van Fysius wens ik u een fijne wintersport vakantie toe!

- Robin Hak

Onze vestigingen zijn gesloten, daarom staan we online voor u klaar!

Door het coronavirus zijn onze vestigingen helaas gesloten, maar wij staan online voor u klaar. Afspraken worden daartoe voorlopig omgezet in digitale consults. Wat dit precies inhoudt vindt u hier

Oké