Valpreventie: waarom is het belangrijk en wat kunt u zelf doen?

Deze week is het ‘Valpreventieweek’ (1-7 oktober), een initiatief van VeiligheidNL. Daarom schenk ik in mijn blog graag aandacht aan valpreventie: hoe kunt u vallen zoveel mogelijk voorkomen en hoe houdt Fysius zich bezig met valpreventie?

Wist u dat het aantal 65-plussers dat binnen 30 dagen overlijdt als gevolg van een valincident enorm is gestegen? Daarom is valpreventie ontzettend belangrijk voor mensen die moeite ervaren met onder andere lopen en balans houden. 

Deze week is het ‘Valpreventieweek’ (1-7 oktober), een initiatief van VeiligheidNL. Daarom schenk ik in mijn blog graag aandacht aan valpreventie: hoe kunt u vallen zoveel mogelijk voorkomen en hoe houdt Fysius zich bezig met valpreventie? 

Oorzaken van valongevallen bij ouderen

De grootste kans op vallen gedurende de dag is tussen 14:00 en 22:00 uur, waarbij de meeste valincidenten in de slaapkamer voorkomen. De woonkamer staat op plek 2 (denk aan vloerkleden, tafeltjes en dingen die op de grond kunnen liggen). De activiteit waarbij de meeste mensen zijn gevallen is ‘het staan of lopen zonder hulpmiddel’. (Bron: Landelijke Prevalentiemeting Zorgproblemen 2015).

Gevolgen van vallen bij ouderen

Wanneer ouderen vallen, kan dit grote gevolgen voor ze hebben, zoals:

  • Beperkte mobiliteit;
  • Zelfredzaamheid verliezen;
  • Angst om weer te vallen. 

Bovenstaande punten kunnen er op hun beurt weer voor zorgen dat iemand niet meer de deur uit durft, wat kan leiden tot eenzaamheid.

Valpreventie: Hoe kunt u zelf het vallen voorkomen?

Hieronder geef ik u graag een aantal tips om vallen zoveel mogelijk te voorkomen.

  • Blijf actief

    Door bijvoorbeeld dagelijks te wandelen of te fietsen zorgt u voor sterke spieren en een goede conditie, wat de kans op vallen verkleint. Het advies luidt om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Dit kunt u ook opsplitsen in bijvoorbeeld 2x 15 minuten.
  • Zorg dat uw huis en tuin veilig is

    Zorg ervoor dat er geen snoeren of andere losse spullen, zoals pantoffels of kleedjes, op de grond liggen. Daarnaast raden wij goede verlichting aan in en om het huis. Zeker als u in de nacht naar het toilet moet, is het belangrijk dat u gemakkelijk het looppad naar de wc kunt verlichten. Zorg ook in de tuin voor een veilige omgeving. Ruim bijvoorbeeld na het tuinieren uw spullen direct op en laat geen tuingerei achter. Lees ook de blog van mijn collega Jitske de Vos met tips voor tuinieren zonder rugpijn.  
  • Laat regelmatig uw ogen controleren

    Wanneer uw ogen achteruit zijn gegaan, heeft u geen optimaal zicht en vergroot u hiermee de kans op vallen. Laat daarom met enige regelmaat uw ogen controleren.
  • Draag stevige schoenen

    Stevige schoenen zorgen ervoor dat de enkels voldoende steun krijgen. Let er ook op dat uw veters niet te lang en altijd goed gestrikt zijn, zodat u hier niet over kunt struikelen.
  • Medicatie

    Wees u ervan bewust dat sommige medicatie, zoals slaaptabletten, bloeddrukverlagers en sterke pijnmedicatie, invloed kunnen hebben op uw alertheid. Dit geldt zeker wanneer u meerdere medicijnen tegelijk gebruikt.
  • Opstaan uit bed

    Wanneer u uit bed stapt, zakt uw bloeddruk vaak even naar beneden. Dit komt omdat nadat u gelegen heeft, het hart weer harder moet pompen om voldoende bloed naar uw hoofd te krijgen. Het zakken van uw bloeddruk kan wat duizeligheidsklachten en/of een onstabiel gevoel geven. En dat vergroot de kans op vallen. Blijf daarom bij het opstaan uit bed altijd eerst even op de rand van het bed zitten om uw bloeddruk te stabiliseren. 
  • Hulpmiddelen

    Heeft u een hulpmiddel zoals een rollator of stok? Zorg er dan voor dat u het hulpmiddel veilig gebruikt door het goed te laten afstellen door de ergotherapeut of fysiotherapeut.

Wat doet Fysius aan valpreventie?

Ook Fysius houdt zich bezig met valpreventie. Zo organiseert Fysius Amersfoort dit najaar in samenwerking met SRO Buurtsportcoach en Lyvore een cursus ‘valpreventie’. Door middel van oefeningen, advies en informatie, gaan we u helpen de kans op vallen zo klein mogelijk te maken. 

Wilt u ook graag de kans op vallen verkleinen, meer veiligheid in uw eigen woning en meer vertrouwen in eigen handelen krijgen? Dan nodigen wij u graag uit voor onze cursus valpreventie in Amersfoort! Lees hier meer over de cursus en hoe u zich aan kunt melden.

Toch gevallen en heeft u rugklachten? 

Wij helpen u graag in één van onze 28 vestigingen bij het behandelen van uw rugklachten, schouderklachten, nekpijn of bekkenpijn. Maak gerust eens een afspraak om te kijken wat we voor u kunnen betekenen!

- Patricia Sakkers

Onze vestigingen zijn gesloten, daarom staan we online voor u klaar!

Door het coronavirus zijn onze vestigingen helaas gesloten, maar wij staan online voor u klaar. Afspraken worden daartoe voorlopig omgezet in digitale consults. Wat dit precies inhoudt vindt u hier

Oké