Personal training: sporten voor een sterke rug! (gastblog)

Ik ben Bilal Durmaz, personal trainer en eigenaar van mijn personal training studio Gym to-B in Nijverdal. Daarnaast ken je mij wellicht van het RTL-programma Obese, waarbij ik deelnemers heb begeleid in hun afvalproces.

Dagelijks komen hier mensen over de vloer die sporten om verschillende redenen. Denk aan afvallen en conditieverbetering, maar ook aan het ‘fitter’ willen worden of het werken aan een sterke rug.  

Samenwerking: Personal training Gym to-B en Fysius Rugexperts

Sinds de opening van Fysius Rugexperts Nijverdal begin dit jaar, zijn we een samenwerking gestart. Ik zag steeds vaker mensen met rugklachten die graag wilden sporten, maar door hun rugpijn niet durfden te bewegen. Voor hen kan een combinatie van Fysius en Gym to-B een mooie uitkomst zijn: Fysius helpt u bij uw rugklachten, terwijl wij u begeleiden bij het sporten voor een sterke romp.

Personal training voor mensen met een zwakke rug

De ‘zitcultuur’ van tegenwoordig dat wordt gekenmerkt door onder andere veel zitten achter de computer (bijvoorbeeld op werk of thuis), voor de televisie en in de auto. Hierdoor gaat de belastbaarheid van de rug omlaag en krijgen steeds meer mensen juist last van de rug. Bij een verzwakte romp is de kans op blessures en rugklachten een stuk groter. 

Tijdens de personal trainingen leer ik de mensen stapsgewijs een juiste houding aan en trainen we om de rug belastbaarder te maken. Door krachttraining en core-training tijdens een personal trainingssessie wordt de romp en rug sterker gemaakt. Een combinatie van spieruithoudingsvermogen en krachttraining zorgt ervoor dat de algehele fitheid ook aanzienlijk verbetert.

Hoe fit bent u?

In de voorbereiding van een personal trainingstraject bij Gym to-B worden, ongeacht voor welk doel iemand komt, allereerst twee stappen nagelopen om een nulpunt van iemand te bepalen, namelijk:

Stap 1: Hoe belastbaar bent u?

Hiervoor kunt u een verschillende testjes laten doen bij uw personal trainer of bij uw rugexpert. 

Stap 2: Hoe fit bent u?

De personal trainer begint met een fitheidstest om te zien waar u staat.

Ik werk volgens het principe: BEWEGEN, BELASTEN, BEPROEVEN. Dat wil zeggen:

  • Eerst een goede uitvoering en houding aanleren.
  • Indien deze houding (zonder belasting) goed wordt uitgevoerd, wordt er wat belasting toegevoegd.
  • Tot slot: meer gewicht of snelheid toevoegen.

Ook werk ik in mijn PT-studio volgens de driehoek: coaching, voeding en training. Hierbij is de afstemming op de individu erg belangrijk. Ik vraag bijvoorbeeld bij mensen met rugklachten ook altijd of ze al professionele hulp hebben gehad van de dokter, fysiotherapeut of specialist. Zo kijken we welke oefeningen en aanpak bij diegene past om te werken naar zijn of haar doel.

Waarom ik Personal Trainer ben

Ik ben Personal Trainer geworden, omdat ik mensen graag wilde helpen met het behalen van een gekozen doel. Daarnaast voegen wij beleving en een goed gevoel toe aan de Personal Training. Dat is erg belangrijk in het proces. Vooral bij mensen met rugklachten is het ‘veilige gevoel’ erg belangrijk. Vaak heerst de onzekere instelling dat “ze alles al hebben geprobeerd en dit vast ook niet zal werken”. Het is dan fantastisch dat je door een op maat gemaakte training samen enorm veel kunt bereiken.

Starten met een personal trainer?

Benieuwd geworden? Ontdek hoe leuk sporten is met de persoonlijke aandacht van een Personal Trainer. In combinatie met uw behandeling bij Fysius Rugexperts blijft u op een verantwoorde manier bewegen. We werken graag samen naar uw doel!

- Bilal Durmaz

Je kan bij ons veilig in behandeling.

Om een veilige omgeving te waarborgen houden wij rekening met de maatregelen van het RIVM. Wij helpen je graag.