Krachttraining en rugklachten

Regelmatig krijg ik de vraag van mensen of zij krachttraining mogen blijven uitvoeren of beter links kunnen laten liggen (mede omdat ze denken dat het slecht is voor de rug). Ik prijs het altijd aan om te blijven sporten, ook krachttraining!

Zelf ben ik een fervent sportster en hang ik regelmatig aan de gewichten. Ik train omdat ik het leuk vind, maar ook om mijn lichaam sterk, stabiel en gezond te houden. En het klinkt misschien ironisch, maar ook ik als Rugexpert, heb rugklachten. Ik ben hypermobiel en heb daarbij ook nog eens te maken met instabiliteit. Dit betekent dat ik bijvoorbeeld snel door mijn enkels ga en gemakkelijk mijn knieën overstrek. Rugklachten en (in mijn geval) voornamelijk bekkenklachten zijn bij mij bekend. Zolang ik regelmatig en op de juiste wijze train, gaat dat goed.

Vrouwen en krachttraining

Toen ik 8 jaar geleden begon met krachttraining, was krachttraining nog niet zo ‘normaal’ bij vrouwen. Ik werd dan ook aangekeken door de mannen in ‘hun’ krachthonk. Ik heb echt mijn plekje moeten veroveren in de sportschool, maar inmiddels ben ik een bekende en word ik zelfs gemist wanneer ik stiekem een keer oversla (goede motivator!).

Voorkom rugklachten bij krachttraining

Ik zie veel mensen in de sportschool trainen, en tegenwoordig is het helemaal hip om aan krachttraining te doen. En toch zie ik het vaak fout gaan. Mensen trainen te zwaar, of voeren oefeningen niet juist uit. Oefeningen waarbij het vaak misgaat in het krachthonk zijn de deadlift en de squat. Ik prijs het daarom ook altijd aan om naar een goede sportschool te gaan en niet naar een goedkope prijsvechter. Een goede sportschool heeft personal trainers rondlopen die letten op uw houding bij het uitvoeren van zulke oefeningen, zodat u de oefening het meest efficiënt uitvoert zonder blessures te veroorzaken. Zie ook de blog van mijn collega Joyce de Vries met uitleg over de juiste houding bij de basisoefeningen van Bodypump. Dit zijn basisoefeningen die ook veel bij krachttraining worden uitgevoerd, zoals de squat, lunge en push-up.

Hoe vaak krachttraining?

De frequentie van trainen is afhankelijk van je doel en trainingsschema. Ik doe zelf 3 tot 4 keer per week aan krachttraining en 2 keer per week aan hardlopen. Dit kunt u natuurlijk niet ineens gaan doen: dat moet langzaam opgebouwd worden. Start bijvoorbeeld met 1 of 2 keer per week trainen en wanneer dat goed gaat, bouw dit dan uit naar 2 tot 3 keer per week. Met 2 keer per week trainen houdt u uw lichaam goed fit!

Aandachtspunten rug bij krachttraining

Bij krachttraining zijn een paar dingen belangrijk:

  • Zorg voor een neutrale sta-houding

    Lees in de blog van mijn collega Joyce de Vries hoe u een neutrale sta-houding aan kunt nemen.
  • Trainen met apparaten of losse gewichten?

    Train voornamelijk met losse gewichten en een stang in plaats van de apparaten die er zijn. Zo traint u namelijk ook stabiliteit en overbelast u uw lichaam niet zo snel.
  • Denk aan een goede uitvoering

    Zorg dat u traint bij een goede sportschool of trainer die weet waar hij het over heeft. Foutjes sluipen er gemakkelijk in en die veroorzaken vaak de klachten.
  • Train op uw eigen niveau

    Ga niet proberen op te boksen tegen de andere sporters. Het gewicht is namelijk niet belangrijk, een juiste uitvoering daarentegen wel!

Kom langs voor een Gratis Rugadvies!

Vaak krijg ik de opmerking van mensen dat ze zijn gestopt met sporten, omdat ze er rugpijn van kregen. Kom in zo'n geval eens langs voor een gratis rugadvies bij mij of mijn collega’s, want meestal voert u een oefening dan niet juist uit. Tijdens een bewegingsanalyse kunnen we in kaart brengen wat er aan de hand is om zo uw rug gericht te behandelen. Wij helpen u graag!

- Inge van Leeuwen

Je kan bij ons veilig in behandeling.

Om een veilige omgeving te waarborgen houden wij rekening met de maatregelen van het RIVM. Wij helpen je graag.