Gezonde voeding en rugpijn

Wat heeft voeding eigenlijk met rugpijn te maken? En waarom is gezonde voeding belangrijk bij rugklachten? Hieronder deel ik graag mijn kennis over de invloed van voeding bij rugpijn.

Ik houd me graag bezig met gezonde voeding en welk effect dit heeft op lichamelijk klachten zoals rugpijn. Veel cliënten vergeten namelijk dat voeding en een gezonde leefstijl belangrijk is om te werken aan een gezonde rug.

Want wist u bijvoorbeeld dat een tussenwervelschijf van uw rug voor een groot deel uit water bestaat? Dit is één van de redenen waarom het zo belangrijk is om genoeg water te drinken wanneer u rugklachten heeft. Hieronder deel ik graag mijn kennis over de invloed van voeding bij rugpijn.

Overgewicht en rugpijn

Tegenwoordig hebben veel mensen overgewicht. Dit kan invloed hebben op uw rugklachten. In ons dagelijks leven is de belasting op de rug al heel groot. Wanneer u te maken heeft met overgewicht, zorgt dit voor een nog grotere belasting op de wervelkolom: één van de redenen waarom gezond eten zo belangrijk is!

Een belangrijk aspect wanneer het gaat om afvallen is dat u let op uw calorie-inname. Wanneer u meer calorieën verbrandt dan u verbruikt, zult u afvallen. Gezonde keuzes hoeven niet altijd te betekenen dat u afvalt: een handje noten bevat bijvoorbeeld al snel een grote hoeveelheid calorieën! Alleen minder calorieën innemen dan dat u dagelijks verbruikt, zal zorgen voor afname van uw gewicht. Wanneer u afvalt, zult u merken dat bewegen makkelijker gaat. Met als gevolg dat u zich fitter gaat voelen en u weer zin krijgt om te gaan bewegen. En bewegen is goed voor de rug! 

Gezond eten en rugpijn

Gezond eten, waar moet u beginnen? Wat is nu wel en niet gezond? Probeer voornamelijk onbewerkte producten te eten en vermijd zoveel mogelijk suiker, zoetstoffen en E-nummers. Een tip: lees de verpakking en kijk welke ingrediënten er in een product zitten. Handig om te weten is dat de ingrediënten worden vermeld in de volgorde van hoeveelheid. Het ingrediënt dat het meeste voorkomt in het product staat vooraan. Wanneer dus op de verpakking als eerste ingrediënt ‘suiker’ wordt benoemd (of een van de vele suikersoorten zoals fructose en glucose), kunt u dit product misschien beter laten staan.  

Varieer in gezonde voeding

Probeer zoveel mogelijk te variëren. Eet u elke dag hetzelfde als ontbijt en/of lunch? En bestaan deze maaltijden vooral uit brood? Probeer dan eens wat anders en neem bijvoorbeeld een keer een salade als lunch. Wees creatief! Met salades kunt u oneindig variëren en maakt u snel en gemakkelijk een gezonde, maar vooral voedzame lunch. Mijn eigen favoriet is een quinoa salade met tomaatjes, ei, avocado en wat nootjes!

Water drinken bij rugpijn!

Voldoende water drinken is ook heel belangrijk. De tussenwervelschijven van uw rug bestaan voor een groot deel uit water. Deze fungeren in ons lichaam als een soort schokdempers. Tijdens uw dagelijkse activiteiten zoals werk en sport neemt de druk op de tussenwervelschijf toe. Wanneer u te weinig drinkt, zal de vochtbalans van de schijf verstoord worden, wat invloed kan hebben op lage rugklachten. Daarom is het belangrijk om genoeg water te drinken wanneer u te maken heeft met rugklachten.

Daarnaast bestaan onze spieren voor 75% procent uit water en kan een tekort aan water ervoor zorgen dat de spieren minder goed kunnen functioneren. Watertekort kan tevens zorgen voor spierkrampen. Met de volgende formule kunt u berekenen hoeveel vocht u minimaal zou moeten drinken op een dag: 0,03 x uw lichaamsgewicht = de hoeveelheid liter water.

Kortom: zoals u hierboven in het kort leest, is gezonde voeding belangrijk voor een gezonde rug!

- Marian Paauw

Je kan bij ons veilig in behandeling.

Om een veilige omgeving te waarborgen houden wij rekening met de maatregelen van het RIVM. Wij helpen je graag.