Fietsen zonder rugpijn (gastblog)

Ik ben Martin Benjamin en ik ben voormalig professioneel baanwielrenner en meerdere malen Nederlands kampioen sprint en keirin. Rugpijn is bij fietsers een veelvoorkomend probleem. Welke vorm van fietsen u ook beoefent (wielrennen, mountainbiken of recreatiefietsen), ik geef u graag enkele tips om te fietsen zonder rugpijn!

Lichaamshouding op de fiets

Tijdens mijn sportcarrière werd er tijdens de trainingen veel aandacht geschonken aan mijn houding op de fiets. Veel rug- en nekklachten ontstaan namelijk door een verkeerde houding. Dat geldt voor de fietssport, maar ook voor het recreatief fietsen op de zondagmiddag. Hieronder geef ik u graag een aantal tips om rugklachten bij het fietsen zoveel mogelijk te voorkomen.

Rugklachten tijdens het fietsen? Lees de belangrijke tips!

  • Blijf bewegen!

    Veel mensen proberen hun rugpijn te verhelpen door middel van rust waarbij ook het fietsen even achterwege wordt gelaten. Maar om rugklachten te voorkomen is het juist heel belangrijk om verschillende houdingen af te wisselen en voldoende te bewegen. Fietsen is daarom juist goed en gezond voor uw rug. 
  • Stuur- en zadelhoogte afstellen voorkomen rugklachten

    Zorg dat de hoogte van uw stuur en zadel goed is afgesteld naar uw lichaam. 
    Laat u adviseren door een professionele fietsenmaker over de juiste verhouding en instellingen van het stuur en zadelhoogte;
  • Krachttraining voor uw rug

    Door regelmatig krachttraining te beoefenen, met name gericht op de ‘core’ (de buikspieren en rugspieren), wordt de rug sterker. En daar heeft u op de fiets profijt van!  
    Een voorbeeld van een goede core-oefening is planking. Hiervoor verwijs ik graag naar de oefening van Fysius hieronder:

Oefening: ‘Plank’

Ga op uw buik liggen en plaats uw ellebogen recht onder uw schouders. Strek vervolgens uw hele lichaam als een plank en steun alleen nog op uw onderarmen en voeten. Houd dit 20 seconden vast. Herhaal dit 5 keer.
Let op! Bij deze oefening mag u geen pijn ervaren. Is dit wel het geval, dan is het verstandig om u professioneel te laten adviseren. Maak vrijblijvend en kosteloos een afspraak voor een Gratis Rugadvies, incl. rugscan bij Fysius.

  • Gewenning en conditie

    Tot slot: vaak zijn de eerste klachten een teken dat uw lichaam moet wennen aan een nieuwe situatie. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer u een nieuwe fiets heeft aangeschaft of wanneer u voor het eerst een intensieve fietssport beoefent. Naarmate u meer gewend bent aan het fietsen en uw conditie verbetert, nemen de klachten vaak af.

Wat betekent fietsen voor mij?

Als topsporter heb ik mooie successen behaald. Wat betekent sport, vitaliteit en gezondheid voor mij? In het dagelijks leven…. veel, heel veel! Het helpt mij bij meerdere processen, zoals socialiteit, levensvreugde, productiviteit en gezondheid. Daarom wil ik ook optimaal kunnen genieten wanneer ik op de fiets stap en dat gun ik u ook!
 
Ik hoop dat ik u met bovenstaande tips een stukje verder heb kunnen helpen. Houdt u ondanks mijn tips nog steeds last van rug- of nekklachten bij het fietsen? Dan verwijs ik u graag door naar Team Fysius Rugexperts. Zij zijn gespecialiseerd in het behandelen van rugklachten, nekpijn en bekkenpijn en kunnen u begeleiden, zodat u snel weer zonder rugpijn kunt genieten van het fietsen!

- Martin Benjamin