Carnaval zonder rugpijn!

Viert u weleens carnaval of denkt u eraan om dit jaar voor het eerst carnaval te gaan vieren? Dan geef ik u graag wat handige tips om rugpijn tijdens carnaval zoveel mogelijk te voorkomen!

Wanneer is het carnaval?

Geboren en getogen in Eindhoven ben ik opgegroeid met het jaarlijkse carnavalsfeest. Carnaval is oorspronkelijk een katholiek feest en duurt 3 aaneengesloten dagen. Carnaval begint dit jaar op zondag 26 februari 2017 en eindigt op dinsdagavond 28 februari en wordt voornamelijk in het zuiden van Nederland gevierd. In Brabant worden er naast deze 3 dagen nog wat extra dagen aan carnaval vastgeplakt. Het is dan ook niet raar dat tijdens de carnaval de vermoeidheid in het lichaam schiet, wat onder andere kan zorgen voor rugklachten!

In welke plaatsen kunt u het beste carnaval vieren?

Mijn eigen favoriete carnavalsplaats is uiteraard het Eindhovense Lampegat! Mijn voorkeur voor de ultieme carnavalsavond gaat uit naar Stratumseind. Een aantal jaren terug was ik er vaak vier avonden te vinden. Dit jaar kijk ik uit naar één zeer gezellige avond! Ook bij mijn cliënten is carnaval momenteel een veelbesproken onderwerp: de één gaat vier dagen non-stop feesten en de ander blijft lekker thuis om de carnavalsgekte te vermijden.

Waar kunt u op letten tijdens carnaval om rugpijn zoveel mogelijk te voorkomen?

Voor carnaval: rugoefeningen

Om uw dag goed te beginnen en lang vol te kunnen houden, kunt u enkele oefeningen uitvoeren waarmee u uw rug voorbereidt op een carnavalsdag en rugpijn zoveel mogelijk te voorkomen. Hieronder geven wij een tweetal voorbeelden:

Oefening: Puppy
Ga op uw buik liggen en houd uw armen onder uw borst. Druk uzelf omhoog maar houd uw navel op de grond. Houd dit een paar tellen vast en ga weer rustig omlaag. Probeer uw rugspieren niet aan te spannen maar volledig ontspannen te houden. Herhaal dit maximaal 5 keer.

Oefening: Squat (de doorzakker, speciaal voor carnaval!)
Ga rechtop staan en plaats uw voeten op schouderbreedte. Let er hierbij op dat uw voeten/knieën/heupen in elkaars verlengde belast worden. Span uw billen aan en zorg voor een rechte rug. Zak dan naar beneden tot een maximale buiging van 100° waarbij uw knieën achter uw tenen dienen te blijven. Doe dit ongeveer 2 keer 10 herhalingen.

Let op: bovenstaande oefeningen mogen geen pijn veroorzaken. Indien u pijn ervaart, is het aan te raden om contact met ons op te nemen.

Tijdens carnaval: let op uw houding 

Gaat u bij een optocht kijken? Wanneer u een langere tijd op één vast plek staat te kijken naar de optocht, let dan op uw houding. Zorg ervoor dat u uw rug niet teveel hol trekt en u niet uw rug, nek of billen aanspant. Verdeel uw gewicht over uw beide benen en wissel dit af met af en toe uw gewicht meer naar uw linker- en rechterbeen te verplaatsen. 
Kantel ook met enige regelmaat uw bekken wanneer u langere periode stil staat door uw rug hol en bol te maken tijdens het staan.

Probeer verder zoveel mogelijk in beweging te blijven en houd tijdens de polonaise een ontspannen houding aan. Houd hierbij uw schouders laag. Ook stevige, ondersteunende schoenen dragen bij aan een goede houding. 

Het is zinvol om meerdere lagen kleding te dragen. Buiten is het namelijk fris en binnen vaak warm vanwege de drukte. Door meerdere lagen kleding te dragen, kunt u gemakkelijk op de temperatuurwisselingen inspelen. Een verkrampte houding vanwege de kou kan zorgen voor extra spanning in de rug- en of nekspieren. En dat moeten we uiteraard vermijden!

Na carnaval: herstel

Slaap voldoende (uit). Een goede nachtrust is belangrijk voor het herstel van uw lichaam en dus uw rugspieren.

Doe alles met mate. Geniet van het carnavalsfeest, maar ken uw eigen grenzen. Uw lichaam geeft na het nuttigen van alcohol veelal pas later een seintje dat u het wat rustiger aan moet doen, dus houd hier rekening mee.

Meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u graag een persoonlijk behandelplan op maat opstellen om te werken aan een sterke, gezonde rug? Maak dan gerust een afspraak met één van onze Rugexperts. Wij helpen u graag!

Namens het gehele team van Fysius wensen wij u een fijne carnaval toe, Alaaf!!!

- Jetje Soetens

Onze vestigingen zijn gesloten, daarom staan we online voor u klaar!

Door het coronavirus zijn onze vestigingen helaas gesloten, maar wij staan online voor u klaar. Afspraken worden daartoe voorlopig omgezet in digitale consults. Wat dit precies inhoudt vindt u hier

Oké