10 tips voor tuinieren zonder rugpijn!

Zomer! Heerlijk om buiten bezig te zijn! Zelf heb ik -naast een siertuin - een groentetuin van 160 m². Uit ervaring weet ik dat het werken in de tuin een activiteit is die erg belastend kan zijn voor de rug. Veel van mijn cliënten geven dit herhaaldelijk aan tijdens de behandelingen.

Het behandeltraject bij Fysius staat altijd in het teken van het werken aan een sterke en stabiele rug en die heb je nodig voor het werken in de tuin. Dit in combinatie met de nodige aanpassingen maakt veel mogelijk. Gelukkig maar, want in de tuin werken is ook een heel ontspannende bezigheid!

Ik houd me aan de volgende tips voor tuinieren zonder rugpijn die ik graag met u wil delen, zodat iedereen lekker in de tuin kan werken!

  1. Overleg met uw eigen rugspecialist waar u op moet letten bij het werken in de tuin. 
    Afhankelijk van de fase waarin u in het behandeltraject zit, kunt u meer of minder doen. 

  2. Verdeel uw werk. 
    Probeer de verschillende bewegingen en houdingen goed af te wisselen. Bijvoorbeeld een kwartiertje spitten, een kwartiertje snoeien en een kwartiertje schoffelen afgewisseld met een kwartiertje pauze.

  3. Werk niet te lang achter elkaar. 
    Als u eenmaal bezig bent, vergeet u snel de tijd. Overleg met uw rugspecialist hoe lang u achter elkaar kunt werken (zie ook de blog over belastbaarheid). Verdeel uw werk eventueel over verschillende dagen.

  4. Vraag hulp bij de grote karweien. 
    Het is vaak erg gezellig om samen een klus te doen en dat verdeelt de belasting.

  5. Zorg voor goed gereedschap en slijp en olie deze regelmatig. 
    Goed gereedschap is het halve werk en dus ook halve belasting! Er is veel gereedschap op de markt met extra lange stelen om het nog gemakkelijker te maken.

  6. Maak gebruik van een knielmatje. 
    Zo kunt u staan en knielen afwisselen. 

  7. Draag goed aansluitende, warme kleding op de rug. 
    Zeker in het voorjaar kan het nog flink koud zijn. Zorg er daarom voor dat uw rug goed bedekt blijft, zodat uw rugspieren warm blijven en minder snel verkrampen. 

  8. Doe een warming-up met behulp van rugoefeningen. 
    Net als bij sporten is het verstandig om eerst op te warmen voor u de tuin in gaat. Gebruik hiervoor de oefeningen die u van uw rugspecialist heeft gekregen. 

  9. Maak gebruik van een oppottafel. 
    Zo kunt u staand uw planten verpotten en beter uw houding afwisselen. Let erop dat de oppottafel niet te laag is. U kunt eventueel met 4 kleine bloempotjes onder de poten de tafel verhogen. U heeft de juiste hoogte wanneer u niet voorover hoeft te buigen, maar rechtop kunt blijven staan. 

  10. Zet gerust een stoel in de tuin. 
    Zo kunt u ook zittend aan het werk, bijvoorbeeld bij het poten van de plantjes.

Heeft u vragen? Laat het mij gerust hieronder via de comments weten. Mijn collega’s en ik beantwoorden ze graag. 
Ik wens u een fijn tuinseizoen toe!

- Jitske de Vos

Je kan bij ons veilig in behandeling.

Om een veilige omgeving te waarborgen houden wij rekening met de maatregelen van het RIVM. Wij helpen je graag.